وبلاگ شخصی عارف عبداللهی_بجنورد

خبرنگار _عکاس
کلمات کلیدی

عارف عبداللهی

بجنورد

عدالت مالیاتی

دانشجو و خانواده

نفس های آخر اصلاحات

از فتح الفتوح تا شکست بزرگ

صداقت در گفتار و عمل دولت و رفع شدن تحریم های اقتصادی!

(از مجموعه خاطرات آقای میم سین)

نگاه-غلط-رویسای-دانشگاه-های-استان-به-تشکل-های-سیاسی-دانشجویی

دردودلهای-وجدان-آقای-رییس-جمهور

اندرحکایات گذاشتن ریش در قرن مدرنیته شدن انسان ها

پاسخ به یک نشریه محلی خراسان شمالی

به مناسبت سومین سالگرد ریاست جمهوری روحانی

پاسخ یاداشت توجیهی از سوی جناب آقای یامین پور

اتخاذ موضع نسبت به تمدن غرب

ذهنی خارجی در لباس یقه سفید

جهاد فکر واندیشه در نهضت ما میتوانیم

فهم استراتژیک در میان مسئولان

قطعنامه 598

نقطه عطف تاریخ صدر اسلام

چند نکته مهم در مورد کودتای ترکیه ای

با برجام جلوی جنگ را گرفتیم!!

بی حیایی زنان یا بی غیرتی مردان مقصر کیست؟

راه حق و نصرت و فضل الهی

تهییج موسیقیایی

هزینه حقوق های نجومی غیر قابل اغماض و تطهیر است.

پهلوانان مدعی تدبیر

پوشش

برای زن دست وپاگیر است!!؟؟

چادری-ها-زهرایی-نیستند

جهاد فکر واندیشه در نهضت ما میتوانیم

دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰ ق.ظ

  -در دوراهی جهان در سال 1357 ، راه سومی مطرح شد، راه سومی که شعارش این بود ،« نه شرقی ، نه غربی، جمهوری اسلامی» و در بیان رهبر کبیر انقلاب راه سوم اینگونه بیان شد : « این چیز هایی که در ممالک دیگر شما خیال می کنید" تمدن" است ، وقتی درست تامل کنید، تمدن نیست، بلکه به " توحش"  نزدیکتر است. اسلام نه با سرمایه داری موافق است و نه با کمونیسم. اسلام راه و رسم دیگری غیر از اینها دارد ». انقلاب اسلامی نظم بلوک بندی دنیا را برهم زد، دوران جدیدی را در عالم رقم زد. اگر متوجه باشیم که انقلاب اسلامی گفتمان بدیع عصر معاصر است، یقینا به بیان خواهیم رسید که امروز چشم دنیا به ملت ایران است. لذا جا دارد که مطرح کنیم ؛  بیان و تبیین این راه و رسم ها به عهده کیست؟ چه کسانی باید راه سوم را مطرح کنند و آن را پیش روی جهانیان قرار دهند ؟جهادگران این عرصه، چگونه باید ایفای نقش کنند؟ در بیان قرآن، در آیه 52 سوره فرقان ذکر شده است که :  « فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا » پس از کافران پیروی نکن و به وسیله ی قرآن ( با ترک پیروی از آنان ) با آنان به جهادی بزرگ بپرداز. چه نوع جهادی مد نظر است؟ پیام این آیه چیست؟ با پیروی نکردن از کافرین ، این آیه متذکر چه مسئله ای است؟

-   در تفسیر نمونه پیرامون این آیه بیان شده است که : « بـدون شـک مـنـظور از جهاد در این مورد جهاد فکرى و فرهنگى و تبلیغاتى است، نه جهاد مـسـلحـانـه، چـرا کـه ایـن سـوره مـکـى اسـت و مـى دانـیـم دسـتـور جـهـاد مـسـلحـانـه در مـکـه نازل نشده بود. و بـه گـفـتـه مـرحـوم طـبـرسـى در مـجـمـع البـیـان ایـن آیـه دلیل روشنى است بر اینکه جهاد فکرى و تبلیغاتى در برابر وسوسه هاى گمراهان و دشـمـنـان حـق از بـزرگترین جهادها است، و حتى ممکن است حدیث معروف پیامبر (صلى اللّه عـلیـه و آله و سلّم ): رجعنا من الجهاد الاصغر الى الجهاد الاکبر: ما از جهاد کوچک به سوى جـهـاد بـزرگ بـازگـشـتـیم اشاره به همین جهاد و عظمت کار دانشمندان و علما در تبلیغ دین باشد». مشخص شد که جهاد فکری و فرهنگی، جهاد کبیر است. پیروی نکردن از کافرین، در عدم تبعیت از آراء و اندیشه آنان، معنا می باید. در مسئله اقتصاد، پیرو مکتب اقتصادی آنان نباش، در مسئله سیاست، پیرو نظام سیاسی آنان نباش، در مسئله فرهنگ، از مبانی فرهنگی آنان تبعیت نکن. ودر تمام عرصه ها حیات اجتماعی بشر، به مکتب و نظام اندیشه و چارچوب فکری ِجبهه اسلام رجوع کن. توجه کنیم که در بیان ترجمه و تفسیر آیه ذکر شده است که : « به وسیله ی قرآن با آنان به جهادی بزرگ بپرداز»، یعنی رجوع به مکتب فکری و فرهنگی اسلام که همان قرآن است، محور جهاد کبیر قرار داده شده است. آیه در ابتدا گفتمان سلبی را مطرح می کند، پیروی نکن؛ و در انتها متذکر میشود که با کافران به وسیله قرآن جهاد کن و این یعنی راه سوم در دوراهی که انسان بریده از وحی پیش روی خود نهاده بود، انسانی که با خرد تجربی خود میخواست برنامه سعادت خود را تدوین کند. توجه کنیم که اگر هر مسیری ، هر مکتبی و راهبردی به عنوان راه سوم و مسیر اصلی جهت سعادت و پیشرفت بشر در حیات زندگی اش،  مطرح بشود و و در راستا و برگفته از کلام وحی و مکتب فکری جبهه اسلام- قرآن و کلام اهل بیت (ع)- نباشد؛ محکوم به زوال خواهد بود.

-   در عصر حاضر که جبهه امروزی دشمن در کلام مقام معظم رهبری، به جبهه کفار صدر اسلام در جنگ احزاب ، تشبیه شده است، تنها راه نجات از این محاصره تمام عیارفکر و فرهنگی و اقتصادی ، جهاد کبیر است. برای برون رفت از دوراهی تحمیلی کنونی که از سوی دشمنان داخلی و خارجی نظام اسلامی، القا شده است، باید به دنبال راه سوم و مسیر اصلی باشیم، اگر یقین کردیم و دانستیم که مسیر کنونی سعادت بشر، به حضیض ذلت ختم خواهد شد و انسان را بیش از پیش در باتلاق خود ساخته فرو خواهد برد، جهاد کبیر یعنی ، جهاد فکری و فرهنگی بر پایه قرآن ، تنها راهبرد موجود خواهد بود. مقام معظم رهبری در همین رابطه میفرماید : « خب، اطاعت از کافرین نکن، پس چه‌کار کن؟ وَ اتَّبِع ما یوحی‌ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ اِنَّ اللهَ کانَ بِما تَعمَلونَ خَبیرًا. (سوره‌ی احزاب، آیه‌ی ۲ ) . [میفرماید:] یاٰاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرینَ و المُنفِقینَ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حکیمًا * وَ اتَّبِع ما یوحی‌ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ اِنَّ اللهَ کانَ بِما تَعمَلونَ خَبیرا؛  از آنها تبعیّت نکن؛ تو برنامه داری؛ تو برنامه‌ی کار داری، برنامه‌ی زندگی داری؛ وحی الهی تو را تنها نگذاشته است؛ قرآن در اختیار تو است، اسلام در اختیار تو است، برنامه‌ی اسلام در اختیار تو است؛ این راه را برو. »

نظرات  (۱)

سلام
الان که دقت کردم چند وقته دارید به جنگ احزاب اشاره می کنید تو مطالبتون
لازم شد برم صحبت های اقا در این خصوص رو بخونم و همچنین ماجرای جنگ احزاب رو
درود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی